افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد دیدگاهها : 0×
پ
پ

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه سن مصرف سیگار به دلیل قیمت ارزان و در دسترس بودن به شدت پایین آمده است، گفت: با اخذ مالیات بر دخانیات باید مانع از در دسترس قرار گرفتن سیگار برای جوانان و نوجوانان شویم.

«سید جلیل میرمحمدی میبدی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص افزایش مالیات بر دخانیات، اظهار داشت: طبق روال هر سال با توجه به اینکه مصرف سیگار در کشور ما رو به افزایش است. متاسفانه سن مصرف سیگار به دلیل قیمت بسیار ارزان، وفور آن و در دسترس بودن به شدت پایین می‌آید؛ از طرفی با توجه به عوارض بسیار شدید مانند عوارض قلبی، سرطان‌ها، سکته‌های مغزی و… می‌تواند و انواع بیماری‌های دیگر را به وجود بیاورد.

مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه برای افزایش قیمت سیگار چه بود؟

وی افزود: هر سال یک عوارض بر روی سیگار اعمال می‌کنند تا قیمت آن در جایگاهی قرار بگیرد و این قدر ارزان و در دسترس جوانان و نوجوانان قرار نگیرد. هر سال مجلس و کمیسیون تلفیق پیشنهاداتی می‌دادند که امسال پیشنهادی ارائه شد تا با توجه به اینکه دو کارخانه برند خارجی در کشور، سیگار تولید می‌کنند، افزایش قیمتی تقریبا به ازای هر نخ، ۸۰۰ تومان برای برندهای خارجی و ۲۳۰ تومان برای سیگارهای داخلی انجام شود که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید.

نائیب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: بعد از این مصوبه کمیسیون تلفیق و افزایش قیمتی که تعیین شده بود، چند جلسه با برخی از مسئولان شرکت دخانیات برگزار کردیم و حتی پیشنهادهایی برای بیشتر شدن این عوارض مدنظر قرار گرفت، زیرا با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، باز هم هنوز قیمت سیگارهای برند خارجی تولید داخل نسبت به خارج از کشور بسیار ارزان‌تر است.

میرمحمدی گفت: بعد از این اتفاقات و مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صحن مجلس حضور یافت و مواردی را مطرح و عنوان کرد افزایش قیمت موجب افزایش قاچاق سیگار می‌شود اما این موضوع برعکس است و آخرین اطلاعات کسب شده از قیمت سیگارهای مشابه برند خارجی تولید داخل در خارج از کشور به ازای هر پاکت ۵ دلار می‌باشد، اما در کشور ما کمتر از یک دلار است.

خلاف گویی‌های برای افزایش مصرف سیگار در کشور

وی بیان کرد: تفاوت قیمت باعث قاچاق معکوس می‌شود، یعنی به جای اینکه از خارج وارد کشور شود، به دلیل ارزانی از کشور ما می‌تواند صادر شود. به بهانه این که افزایش قاچاق سیگار اتفاق می‌افتد و توتون کاران ما بیکار می‌شوند، گزارش‌های خلاف واقع را به نمایندگان ارائه دادند در حالی که قیمت توتون در داخل کشور بسیار ارزان‌تر از خارج است. در حال حاضر بیشتر توتون‌های مصرفی برندهای خارجی تولید داخل و یا سیگارهای تولد داخل وارد می‌شود و اینکه توتون کاران بیکار می‌شوند، خلاف واقع است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: در این باره حتی در پیشنهادی گفتم ظرفیت تولید توتون در کشور به اندازه‌ای است که تولیدکنندگان برند خارجی در داخل کشور را مکلف کنیم تا از توتون‌های داخل کشور استفاده کنند که اعلام شد این ظرفیت وجود ندارد؛ اما در صحن مجلس این را بهانه کردند و افزایش بیکاری را با افزایش قیمت مطرح کردند.

میرمحمدی گفت: در سال‌های گذشته تعداد کارخانجات تولید دخانیات رو به افزایش بوده و موردی که انسان متعجب می‌شود با توجه به آمارهایی که آقایان در صحن مجلس اعلام می‌کنند و به آمارهای مطرح شده به صورت مکتوب بود، شاهد بودیم که این مصوبه کمیسیون تلفیق با پیشنهاد حذف روبرو شد و متاسفانه رای آورد.

سن مصرف دخانیات پایین می‌آید

وی افزود: البته برخی از نمایندگان در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس پیشنهاد دادند تا این مصوبه به عنوان الحاق و در تبصره شش باشد تا بتوانیم دوباره قیمت‌هایی که تعدیل کردند را دوباره مطرح کنیم. با توجه به اینکه آثار زیان بار مصرف سیگار، سلامتی در بر می‌گیرد و اینکه چند برابر قیمتب که دولت از فروش سیگار نفع می‌برد، باید برای درمان هزینه شود.

میرمحمدی گفت: با توجه به دسترسی آسان، سن مصرف دخانیات پایین می‌آید و نماینگان مجلس به این هشدار را توجه آثار مصرف سیگار برای نوجوانان می‌دانند که امیدواریم نمایندگان مجلس به این هشدارها توجه داشته باشند. امید است به ما کمک کنند تا بتوانیم افزایش عوارض سیگار داشته باشیم؛ از طرفی درآمد حاصل از افزایش این عوارض مصرفی، صرف ارتقای زیرساخت‌های بهداشتی، خانه‌های بهداشت، پزشک خانواده، اوژانس و تکمیل ورزشگاه‌ها و… خواهد شد.

دولت قیمت دخانیات توجه ویژه‌ای کند تا کاهش مصرف رخ دهد

وی تصریح کرد: مواردی به عنوان هزینه کرد در تقویت شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده و امید است این الحاقیه را بپذیرند و آن را تصویب کنند. این کارخانه‌ها و تجهیزات با ارز ترجیحی خریداری شده است. حتی ارز ترجیحی برای واردات توتون صرف شده و یک ضرر قابل توجهی داریم که متاسفانه توجه نکرده‌اند.

نائیب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد: این مساله به دولت قبل ربطی ندارد و موضوعی است که در سالیان گذشته مطرح بوده و هر سال که خواستیم عوارض را اضافه کنیم، با همه توان وارد میدان شدند و با این دلایل خودشان در راستای حمایت از دخانیات، اجازه ندادند، سیگار و توتون به قیمت‌های واقعی برسد تا دسترسی آن کاسته شود. امید است دولت نسبت به قیمت دخانیات توجه ویژه‌ای داشته باشند تا شاهد کاهش مصرف باشیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.