افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد دیدگاهها : 0×
پ
پ

در جریان انتخابات حجم سنگینی از تخریبها علیه نماینده صورت گرفت و علت آن عدم احراز صلاحیت برخی از کاندیداهای انتخابات شورای شهر در شهرستان‌های تفت و میبد بود.

بخشی از این تخریب‌ها به علت عدم اگاهی فرد تخریب‌کننده از قوانین و مقررات انتخاباتی بود و البته بخشی از آن مغرضانه و هدفدار.

واقعیت آن است که قانون برای احراز صلاحیت کاندیداهای شوراهای شهر و روستا چهار مرجع/مرحله را پیش‌بینی کرده است که عبارتند از: هیات اجرایی، هیات نظارت شهرستان، هیات نظارت استان و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات.

اعضای هیچکدام از این هیاتها مشابه یکدیگر نیست و هر کس اعتراضی نسبت به عدم احراز صلاحیت خود داشته باشد می‌تواند به هیات نظارت (شهرستان، در مرحله بعد استان و در مرحله نهایی مرکز) اعتراض کند کما اینکه در انتخابات اخیر بسیاری از کاندیداها پس از اعتراض، در هیاتهای نظارت استان و مرکزی، صلاحیتشان احراز شد.

هیچکدام از این هیاتها نمی‌توانند بدون علت و خودسرانه صلاحیت کاندیدایی را احراز نکنند و همه موظفند بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده توسط مراجع پنج گانه (دادگستری، ثبت احوال، ناجا، اطلاعات و اطلاعات سپاه) احراز یا عدم احراز صلاحیت کاندیدا را اعلام کنند.

البته به نظر می‌رسد قانون انتخابات شوراها در این مسیر ضعفهایی دارد که باید اصلاح شود و قطعا هیچکس منکر برخی کاستی‌های این فرآیند نیست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.