افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد دیدگاهها : 0×
پ
پ

نماینده شهرستان های تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بتوانیم اشتغال روستاها را در راستای کشاورزی، دامپروری، صنایع تبدیل کشاورزی، گیاهان دارویی و گردشگری هدایت کنیم می‌توانیم روستاها را حفظ کنیم.


سیدجلیل میرمحمدی میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد که در خصوص توسعه روستاها و مشکلات عدیده روستاییان انجام شد اظهار داشت: اگر بخواهیم در زمینه توسعه روستاها آسیب‌شناسی کنیم لازم است به روستاها به عنوان یک روستا نگاه کنیم و به شهر به عنوان شهر نگاه کنیم.

میرمحمدی بیان کرد: عوامل زیادی سبب شده است تا روستاییان به شهرها مهاجرت کنند، همچون نبود اشتغال پایدار در روستا، نبود زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی در روستاها، نبود حمایت مالی از تولیدات کشاورزی و کارافرینی در روستا‌ها، خشک سالی‌های پیاپی و نبود مدیریت صحیح بحران‌ها.

وی گفت: روستاها یک زمانی معرف آب زلال، باغ‌ها زیبا، مراتع سرسبز، کشاورزی، دامداری، تولید، هوای پاک، جاده خاکی، طبیعت دست نخورده، منازل خشت و گلی با تلاش شبانه‌روزی مردم بود.

نماینده شهرستان های تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما اکنون دیگر چیزی از این‌ها باقی‌نماده است، روستاهایی که باید با نگاه اقلیم و اکوسیستم روستایی به آن نگاه می‌شد، به محل صنعتی تبدیل کرده‌ایم و به آن آسیب می‌زنیم.

میرمحمدی افزود: باید بحث کشاورزی و دامداری در روستاها برای ما مهم باشد اما اکنون معدن آنجا برای ما مهم‌تر شده است، متاسفانه در یک بازدید از روستا یک شخص روستایی به من گفت که من اجازه چوپانی در مرتع ندارم چون آن‌جا اکنون حریم معدن شده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: یک روستا با مرتع تعریف می‌شود و اکنون یک تازه‌وارد به روستا آمده و انتفاع روستاییان، آسایش روستا و محیط زیست را آن‌ها سلب می‌کند.

وی بیان کرد: ما نمی‌توانیم به مسیر جذابیت دهه 40 در روستاها برگردیم، متاسفانه برخی اصلاحات ارضی روستاها را خالی از سکنه کرده است، در زمان انقلاب نهاد جهاد سازندگی را برای احیای و توسعه خدمات در کشور ایجاد کردیم اما در دهه 70 این نهاد منهل شد.

نماینده شهرستان های تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما در طول سال‌ها بخش عظیمی از طبیعت روستا را تغییر دادیم، پس دیگر نمی‌توانیم به وضعیت اولیه روستاها برگردیم، برگشت به آن حالت هزینه چند ده هزار میلیاردی دارد.

میرمحمدی گفت: روستاهای فعلی ما دارای خانه‌های ویلایی است، ساخت و سازهای غیرمجاز، تخریب باغات، پسماندها، ترافیک‌های آخر هفته، خوش نشینی، مهاجرات جوانان به داخل شهرها، خشک سالی‌های متعدد واقعیتی‌هایی است که ما نمی‌توانیم روستا را به حالت اول برگردانیم‌.

وی افزود: بخش قابل توجهی از روستاها در مناطق خوش آب و هوا دارای شرایطی شدند که قابل برگشت به اول نیستند اما مدیریت کشور، مجلس و استان باید نگذارند روستاها از این که هستند بدتر شوند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: باید حداقل‌های باقی‌مانده روستاها را با برنامه‌ریزی نگهداریم، یکی از مواردی که روستا‌ها را خالی از سکنه کرده است اشتغال و آب است باید با حفظ این دو ظرفیت روستاها را حفظ کنیم.

میرمحمدی تصریح کرد: حدودا شش ماه قبل خواستیم، که در یکی از مناطق روستایی که خوشبختانه چند سالی است بارندگی خوبی داشته است، یکسری مطالعات و زیرساخت‌ها انجام شود تا در این بخش‌ها آب‌های جریانی سیل به منطقه آسیب نزنند.

وی ادامه داد: این خواسته و پیشگیری را می‌شد با دو میلیارد هزینه انجام داد، اما الان در طی بارندگی هفته‌های گذشته که به مدت 12 ساعت بارندگی شد، این باران چندین رشته قنات را در حدود 3 کیلومتر تخریب کامل کرد.

نماینده شهرستان های تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی افزود: بارندگی‌های که باید کشاورزان از آب آن برای کشاورزی استفاده می‌کردند، هدر رفته و اکنون منبع آبی روستا تخریب شده، قبل از این اتفاق می‌شد با دو میلیارد تومان شرایط روستا را بهبود و احیا کرد، اما اکنون بالغ بر 140 میلیارد تومان باید هزینه شود تا محل به حالت قبل از سیل و تخریب برگردد.

وی گفت: اگر بتوانیم اشتغال را در راستای کشاورزی، دامپروری، صنایع تبدیل کشاورزی، گیاهان دارویی و گردشگری هدایت کنیم می‌توانیم روستاها را حفظ کنیم.

میرمحمدی گفت: از تمام مسئولان و دست‌اندرکاران طرح‌های توسعه‌ای در روستا‌ها می‌خواهم با سرعت و دقت بیشتر در جهت رفع مشکلات روستا قدم بردارند تا بیش از این در آینده از شرایط ناگوار روستاها آسیب نبینیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.