افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد دیدگاهها : 0×
پ
پ

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به ویژه وزارت بهداشت باید تمهیدات ویژه ای برای دانش آموختگان پزشکی به ویژه رزیدنت‌ها در نظر بگیرد.

سید جلیل میرمحمدی میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد مشکلات تحصیلی اینترن‌ها و رزیدنت‌های پزشکی گفت: رزیدنتی در رشته پزشکی ویژگی‌های متفاوتی با بسیاری از رشته‌های دانشگاهی دیگر دارند، دوره دستیاری یا دوره رزیدنتی در علوم پزشکی دوره‌ای است عملی و تکمیلی در تحصیلات آموزش عالی که در بسیاری از کشورها پس از اخذ دکترای حرفه‌ای توسط پزشکان گذرانیده می‌شود. به شخصی که این دوره را می‌گذراند رزیدنت گفته می‌شود، دانش آموختگان این دوره به عنوان متخصص، با درجه تخصص رشته گذرانده شده وارد بازار کار می‌شوند پس از پایان این دوره پزشک قادر خواهد بود در دوره فوق تخصص به تحصیل ادامه دهد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی افزود: برای ورود به رزیدنتی دانشجویان پزشکی باید تلاش‌های شبانه روزی داشته باشند تا بتوانند برای ادامه تحصیل وارد رشته تخصصی شوند که با جان و مال مردم در ارتباط است، هر میزان تلاش‌ها بیشتر باشد شانس قبولی در دانشگاه‌های معتبر پزشکی و در رشته‌های خاص ، بیشتر خواهد بود.

تحصیل در رزیدنتی پزشکی متفاوت با سایر رشته‌هاست

وی ادامه داد: رزیدنت‌ها علاوه بر سختی دروس باید کشیک‌ها و شیفتها‌ی سنگین و متعددی نظیر کشیک بخش قلب، جراحی و… که در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی وجود ندارد را انجام دهند، به جرات می‌توان گفت تحصیل در رزیدنتی پزشکی تفاوت بسیار منحصر به فرد نسبت به سایر رشته‌های دانشگاهی دارد.

میرمحمدی تاکید کرد: موارد فوق در حالی است که قبل از رزیدنتی به عنوان دانشجوی پزشکی عمومی حداقل ۷ سال در مقاطع مختلف باید آموزش ببیند. تمام ماجرا و تلاش‌ها در این مسیر تنها محدود به قبل از ورود به رزیدنتی نیست، قبل از رزیدنتی در قالب دانشجوی پزشکی ، از ابتدای ورود به دانشگاه با حجم سنگین دروس پزشکی ادامه روبرو است.در مقطع علوم پایه با حجم گسترده‌ای از دروس نظیر آناتومی، بیوشیمی و فیزیولوژی روبرو خواهند شد، بعد از اتمام دوسال ابتدایی تحصیل خود باید یک امتحان کشوری تحت عنوان آزمون جامع علوم پایه را بگذرانند که دست کمی از آزمون کنکور سراسری ندارد.

وی ادامه داد: اگر دانش آموخته در این آزمون نمره حدنصاب قبولی را کسب نکند شش ماه از تحصیل عقب خواهد ماند، البته میزان درصد موفقیت در این آزمون بسیار بالا است. دانش آموختگان بعد از کسب نمره قبولی حدود ۲ سال به عنوان پیش کارورز وارد بیمارستان‌ها می‌شوند. بعد از اتمام این دوره باید پیش کارورز آزمون کشوری دیگری تحت عنوان آزمون جامع پیش کارورزی یا پره اینترنی شرکت و حد نصاب نمره لازم را کسب کند. در کنار دو آزمونی که به صورت ملی برگزار می‌شود کلی آزمون کتبی و شفاهی درون بخشی برای سنجش آنان انجام می‌شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: پس از کسب نمره قبولی اینترن باید در کنار درس خواندن مستمر، کلیه امور درمانی بیماران از تجویز دارو تا بهبودی کامل آنها به صورت گزارش روزانه در برنامه گزارش صبحگاهی ارائه کند، به محض فارغ التحصیلی موظف است براساس تعهدی که دارد به مدت ۲ الی ۳ سال در مناطق محروم و در محلی که وزارت بهداشت مشخص می کند خدمت کند که عمدتا در مناطق محروم و روستاها هستند، در نظر داشته باشیم این شرایط برای دانش آموختگان خانم بسیار سخت تر است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: در کنار مشکلات و سختی های آموزش، مشکلات معیشتی مسئله و دغدغه فکری دیگری برای دانش آموختگان پزشکی است که خود مزید بر علت است، با سختی های متعدد فوق ، در این شرایط سخت معیشتی و اقتصادی و با این حجم از فعالیت آموزشی، درمانی و پژوهشی به رزیدنت متاهل ماهیانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و مجرد حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حق الزحمه پرداخت می کنند که در مقایسه با تورم امروزی این مبلغ بسیار ناچیز است، مشکلات مالی زمانی به اوج می رسد که مسکن و اجاره بهای آن را هم در نظر بگیریم. به دلایل فوق و دلایل دیگر بسیاری از رزیدنتها ترجیح می دهند تا اتمام دوران تحصیل ازدواج نکنند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: تا پایان فارغ التحصیلی رزیدنت‌ها حدود ۵ آزمون سنگین پزشکی در سطح و اندازه آزمون کنکور همراه با آزمون‌های عملی سخت را باید پشت سر بگذرانند. به سختی‌های فوق ، مسئله حساسیت شغلی رزیدنت‌ها هم باید توجه کرد که فقط با یک خطا و یا قصور می‌تواند جان بیمار را به مخاطره اندازد.

دغدغه معیشتی را از کادر درمانی بگیرید

میرمحمدی افزود: دولت به ویژه وزارت بهداشت باید تمهیدات ویژه‌ای برای کاهش مشکلات معیشتی دانش آموختگان پزشکی به ویژه رزیدنت‌ها در نظر بگیرد تا علاوه بر امنیت شغلی ، شرایط مادی، حقوق دریافتی، بیمه و مسکن آنها نیز مورد توجه قرار بگیرد بگونه‌ای که دانش آموختگان و رزیدنت‌ها با دلگرمی بیشتر به ارائه خدمت بپردازند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان خاطرنشان کرد: طبق قانون هیات امنای دانشگاهها می‌توانند با نظر گرفتن مصوبات مشکلات حق مسکن، افزایش حقوق و بیمه را تصویب کنند، بدون شک با چنین اقدامی بسیاری از مشکلات دانش آموختگان پزشکی کاهش خواهد یافت و کمتر شاهد اتفاقات ناخوشایندی نظیر مشکلات مالی و مهاجرت کادر درمانی خواهیم بود./

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.