افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد دیدگاهها : 0×
پ
پ

امام جمعه موقت میبد گفت: یکی از صفات بندگان خالص خدا، تواضع است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا حسنی در درس اخلاق که به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) در دفتر دکتر میرمحمدی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از صفات بندگان خدا تواضع است که در مقابل تکبر و غرور قرار دارد و همان طور که در روایات اسلامی آمده تواضع کلید ایمان و تکبر کلید کفر است.

وی با اشاره به بزرگترین خطبه حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه که در مورد تکبر می باشد، ادامه داد: علمای اخلاق و اساتید و بزرگان دین اسلام برای دور شدن مردم از این صفت رذیله، راهکارهایی را ارائه کرده اند که اولین آنها توجه کردن به عظمت خدا و متوجه بودن به ضعف خودمان است.

حجت الاسلام والمسلمین حسنی با اشاره به این موضوع که ائمه اطهار و به خصوص رسول اکرم(ص) بر همین اساس، از متواضع ترین افراد بوده اند، بیان داشت: امیرالمومنین (ع) در حدیثی می فرمایند که متعجم از کسی که تکبر می کند در حالی که توجه ندارد به این موضوع که تا دیروز قطره ای متعفن و جهنده بوده و فردا لاشه ای بدبو خواهد بود.

وی راهکار دوم علمای دین برای دوری از تکبر را شناخت فلسفه آفرینش خواند و گفت: انسان باید به این موضوع دقت کند که قرآن کریم هدف از خلقت انسان را بندگی خدا می داند و ملاک برتری و بالاتر بودن نیز به قول قران کریم تقوای الهی است، نه جاه و مقام و شان خانوادگی و ثروت.

وی دیگر راهکار بزرگان جهت دوری از تکبر را، شناخت زشتی تکبر و زیبایی تواضع بیان کرد و ادامه داد: در احادیث آمده که اگر انسان به قدر ذره‌ی خردلی تکبر داشته باشد به بهشت وارد نمی شود و آنچه را که موجب بی اثر شدن شش هزار سال عبادت شیطان شد، همین تکبر بود که موجب عدم سجده وی به آدم شد.

امام جمعه موقت میبد گفت: تکبر میوه جهل و نادانی است و تواضع میوه دانش و معرف و انسان همانند درختی که هر چه میوه بیشتری داشته باشد، افتادگی بیشتری دارد، با دانش و آگاهی بیشتر، تواضع بیشتری خواهد داشت.

وی با اشاره به حدیث حضرت زهرا(س) درباره نماز که عامل دوری از تکبر است، بیان داشت: بهترین عمل در نماز همان موقع سجده است که انسان در برابر بزرگی و عظمت خدا به خاک می افتد و اگر این عبادت برای خدا باشد و ریا در آن نباشد، حتماً به تواضع بیشتر انسان کمک می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسنی از دیگر راهکارهای متواضع شدن را شکستن خود معرفی کرد و گفت: انسان باید برای جلوگیری از سرکشی نفس خود، کارهای خود را انجام دهد، همان طور که پیامبر اسلام خودش به بازار می رفت و مایحتاج خود را تهیه می کرد، شیر بز می دوشید و بر کفش خود وصله می زد و این کارها در بین علمای اسلام نیز مرسوم بوده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.