افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد دیدگاهها : 0×
پ
پ

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد تاکید کرد که باید نمایندگان یک بودجه عملیاتی با کمترین مقدار کسری با درآمدهایی که قابل استحصال باشد را مصوب کنند.


سیدجلیل میرمحمدی میبدی، نماینده مردم تفت و میبد استان یزد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره لایجه بودجه سال آینده کشور، گفت: «لایحه بودجه خرج و دخل یکسال کشور را تعیین می‌کند. چند خصوصیت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد و صاحبان فن و متخصصان این حوزه اذعان کرده‌اند که در سال گذشته نتوانستیم درآمد مربوط به نفت را آنطور که در بودجه پیش‌بینی شده بود، حاصل کنیم و چیزی بیشتر از ۳۰ تا ۴۰ درصد پیش‌بینی بودجه از درآمد حاصل از نفت را نتوانستیم به دست بیاوریم.»

وی ادامه داد: «در لایحه بودجه سال آینده علی رغم اینکه تغییر خاصی اتفاق نیافتاده است، بلکه افزایش قابل توجهی تحت عنوان درآمد نفت دیده شده است. چون چنین درآمدی غیرقابل استحصال است، بنابراین این موضوع می‌تواند باعث کسری بودجه شود.»

عضو هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی اظهار کرد: «نکته دیگر درباره لایحه بودجه افزایش هزینه‌ها است که با درآمدها همخوانی ندارد. هرچقدر بین کسب درآمد با هزینه‌ها، فاصله باشد نتیجه آن کسری بودجه و کسری بودجه هم تورم‌زا خواهد بود. چون دولت مجبور است برای اینکه بتواند آن عدد و رقم‌هایی که در بودجه در نظر گرفته است را تحقق ببخشد، خلق پول کند. خلق پول نیز باعث افزایش تورم و تبعات دیگر شود.»

میرمحمدی میبدی گفت: «با توجه به اینکه سال آخر این دولت است، این نگرانی وجود دارد که بودجه‌ای در اختیار دولت بعد قرار بگیرد که مشکل ساز باشد و نتواند براساس آن، کشور را اداره کند. این نوعی ظلم به دولت بعد است.»

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد افزود: «نگاه کلی مجلس به لایحه بودجه سال آینده، در صحن علنی مشخص خواهد شد ولی آنچه که من از همکاران فنی و اقتصادی این حوزه استمزاج کرده‌ام، نگاهشان این است که این بودجه، کارشناسی شده نیست، درآمد و هزینه‌ها همخوانی ندارد و لذا نظر، نظر خیلی مثبتی نسبت به تایید کلیات نیست.»

وی تاکید کرد: «باید نمایندگان بررسی کنند، اگر امکان اصلاح وجود داشته باشد، امکان تایید لایحه نیز وجود دارد، در غیر این صورت شاید کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصوبت نشود.»

این نماینده مجلس گفت: «دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی خیلی بهتر از این می‌توانست عمل کند. درآمدهایی در بودجه دیده شده که واقعا قابل استحصال نیست. هزینه‌هایی هم دیده شده که اجرای آنها نیاز به خلق پول دارد و در نتیجه این وضعیت باعث فشار بیشتر بر حقوق بگیران و قشر ضعیف جامعه خواهد شد. باید این بودجه در صحن علنی مجلس بررسی شود، اما بعید است کلیات لایحه بودجه سال آینده، تصویب شود.»

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: «هر چند باید ببینیم نظر کمیسیون چی هست اما پیشنهاد من این است که باید به شکلی بودجه‌بندی کنیم که مثلاً حداقل سه دوازدهم بودجه را برای دولت تصویب کنیم تا دست دولت خیلی باز نباشد که در ماه‌های ابتدایی سال هزینه‌های قابل توجهی را انجام دهد که دولت بعدی، با کسری قابل توجهی مواجه نشود.»

سیدجلیل میرمحمدی میبدی تاکید کرد: «امیدوارم ما نمایندگان بتوانیم یک بودجه عملیاتی با کمترین مقدار کسری با درآمدهایی که قابل استحصال باشد را مصوب کنیم.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.