افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد دیدگاهها : 0×
پ
پ

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی بر لزوم اجرایی شدن کامل سامانه ”تیتک“تاکید کرد و گفت: در یک سال گذشته، میزان پیشرفت و استفاده از این سامانه و ثبت دارو‌ها در آن، نسبتاً خوب بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر سید جلیل میرمحمدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه اسناد بالادستی متعددی در حوزه سلامت وجود دارد، افزود: باید الزام کنیم و وزارت بهداشت را پای کار بیاوریم تا سیستم دولتی مانند بخش خصوصی، این اتصال را برقرار کند و این قانون به طور کامل اجرا شود.
وی ادامه داد از سال ۱۳۹۳, نخستین گام را شورای عالی امنیت ملی در این زمینه برداشت و در مصوبه‌ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کرد که اطلاعات دارویی از جمله ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارو را در سامانه «تیتک» سازمان غذا و دارو ثبت کند.
آقای میرمحمدی گفت: این نخستین سند یا مصوبه بالادستی بود و پس از آن در فروردین سال ۱۳۹۶ بند «پ» ماده ۷ قانون احکام دائمی توسعه تأکید کرد که حتماً باید این سامانه تکمیل و اجرا شود.
آقای میرمحمدی افزود: در سال ۱۳۹۸ هم تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا بر تکمیل این سامانه تأکید کرد.
او اضافه کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰, الزام به این اقدام به صورت کاملاً قطعی اتفاق افتاد و بر اساس این قانون، شرکت‌های تولید و تأمین دارو موظف شدند همه اطلاعات خود را در سامانه ”تیتک“ ثبت کنند و تخلف در در این زمینه جرم انگاری شد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بخش قابل توجهی از این قوانین، اجرایی نشده است، افزود:، اما اقداماتی هم شده است؛ در مدت یک سال و نیم گذشته میزان پیشرفت ثبت اقلام دارویی قابل توجه بوده است و اصالت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ قلم دارو در این سامانه قابل رصد است و انجام می‌شود.
او با اشاره به برخی از علل اجرایی نشدن کامل این قانون گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه اهتمام کافی نداشت؛ بخش دولتی و دانشگاهی و بیمارستان‌ها باید این الزام را جدی می‌گرفتند، اما نگرفتند و بخش دیگری به خود داروخانه‌ها و زیرساخت‌های ”تیتک“ بر می‌گردد.
آقای میرمحمدی ادامه داد: نبود ارتباط کامل بین بیمه‌ها و ”تیتک“ و وجود برخی نواقص در نرم افزار و سامانه موجب شده است این قانون به طور کامل اجرا نشود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.